Uutiskirjearkisto > Uutiskirje 3/2015

Koodaus tarina

Onko koodaus koulussa ajattelun taitoa vai tietoteknistä syntaksin hallintaa

Koodaus voidaan ymmärtää “brändi-nimeksi” ja sen alle kuuluu opetuksen yhteydessä paljon enemmän kuin sana itse antaa ymmärtää.

Laskennallinen ajattelu (computational thinking) on ehkä parempi lyhyt määrittely niille taidoille, joita koodauksella tavoitellaan. -Eikä siinä vielä kaikki.

Uusi peruskoulun opetussuunnitelma (OPS2016) korostaa myös luovuuden ja innovaatioiden merkitystä, eivätkä edellä mainitut asiat olekaan oikein ajateltuna - ja opetettuna - lainkaan ristiriidassa koodauksen kanssa.

Jos oppilaat opettelevat ohjelmointia esim. graafisten elementtien tai pelien parissa, laskennallinen ajattelu ja koodi ovat työkaluja, joiden avulla luovan ajattelun visiot saadaan toteutettua.

Yksi uuden “vuosituhannen avaintaidoista” on taito muuttaa ideat toiminnaksi: Kyky ryhtyä tuumasta toimeen. Laskennallinen ajattelu ja koodaus ovat juuri sopivia työkalu tähän.
Kaikista ei tule ohjelmoijia eikä ole tarkoituskaan. Menestyksekkäissä tiimeissä ja kuuluisissa "think tank"-työryhmissä on aina ollut sekä "matemaatikkoja" että “taiteilijoita”. Meitä suomalaisia on kuitenkin sen verran vähän, että on hyvä antaa perustaidot molemmista lähestymistavoista samalle oppilaalle. Laatu korvaa määrän :)
Valitettavasti TVT ja digitaidot eivät tipahda opettajalle taivaasta, opetushallituksesta tai rehtorilta, mutta onneksi mm. koodauksen perusteita voi oppia ja harjoitella, vaikka Topikin verkkokurssilla.
Ilmoittaudu rohkeasti mukaan. Tämä kurssi on tarkoitettu kaikille oppimisesta ja koodauksesta kiinnostuneille.
Koodausta ja pedagogiikkaa, 4 op

Viime kevään koulutuksen osallistujat kommentoivat kurssia mm. näin:

1. “Muutama aliohjelmien voltti jäi ratkaisematta, mutta kesän aikana täytyy vielä yrittää.”
  2. “Kurssin sisältö oli hyvin mietitty ja kehitetty. Paljon tuli opittua ja syvennettyä Scratchin käytössä. Uusilla aatteilla ja taidoilla ensi lukuvuoteen kollegoiden ja oppilaiden kanssa.”
  3. “Ihan hyvä ja opettavainen kurssi. Ensimmäinen verkkokurssini.”  “Ihan huippu juttu! Sain ymmärrystä Scratchin käyttöön ja siihen miten ohjelmointia tulee ajatella.”
  4. “...harjoitukset olivat mukavia tehdä ja ohjelmoinnin viehätys palautui taas mieleen: mahtavaa, kun saa vihdoin koodin toimimaan halutulla tavalla ja tässä vielä sai hyvää ohjausta ihan mahdottoman nopealla aikataululla, erityiskiitos siitä !”
  5. “Myöskin koodaus on avautunut ainakin osittain. En ollut koskaan ennen tehnyt mitään vastaavaa, Nyt on herännyt halu kokeilla, mitä kaikkea saat kissan tekemään.”
  6. “Kiitokset, tähän mennessä kiinnostavin ja antoisin verkkokurssi!

-AP-