Uutiskirjearkisto > 2/2018

JOOKA -TÄYDENNYSKOULUTUS KÄYNNISTYI ILOISISSA TUNNELMISSA

Käynnistimme 30.8.2018 Opetushallituksen rahoittaman JOOKA – johtamisosaamista opetus- ja kasvatusalalle -täydennyskoulutuksen Oulun yliopistolla. Aloituspäivässä oli mukana viitisenkymmentä innostunutta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen esimiestä. Maantieteellisesti osallistujajoukko jakaantui Helsingistä Posiolle ja Kokkolasta Iisalmeen. Aamupäivän aikana osallistujat pääsivät tutustumaan toisiinsa ja kertomaan mm. omista poluistaan johtajaksi sekä motiiveistaan toimia johtajana. Ilmapiiri muodostui heti alusta lähtien rennoksi, avoimeksi ja toisia arvostavaksi. Ryhmissä nauru raikui ja keskustelu ryöppysi valtoimenaan.

Päivän asiantuntijaksi oli kutsuttu toimitusjohtaja Ari Rämö Sick Oy:stä. Ari on vannoutunut arvostavan, ei arvostelevan, johtamisen puolestapuhuja. Hän korostaa jokaisen ihmisten välisen kohtaamisen merkitystä ja tunteen johtamista.  Tässä kiteytettynä Arin ajatuksia johtamisesta:

Osallistujat kokivat koulutuspäivän todella antoisana. Arin osuuden ohella päivän kruunasivat mukavat kohtaamiset vertaisten kanssa. Koulutus jatkuu tästä eteenpäin ihmisten johtamisen teeman parissa verkossa loppuvuoden. Seuraava lähitapaaminen on tammikuussa, jolloin pureudumme toimintakulttuurin kehittämiseen.

Osallistujien kommentteja aloituspäivästä:

” Ensimmäinen päivä oli antoisa. Ajatukset pörräsivät kotimatkallakin niin, että tutulla reitillä ajoin kaksi kertaa harhaan :D Päivästä jäi erityisesti mieleen positiivinen tunnelma ja asenne. Kaikki painiskelevat yllättävän paljon samanlaisten asioiden äärellä työssään. Jookailijat olivat kuitenkin hyvällä ja positiivisella asenteella oppimassa uutta. ”

”...täytyy todeta, että päivä oli  yksi parhaimmista koulutuspäivistä. Ari Rämön luennon jälkeen tuntui, että tämä kurssi on suoritettu. Kaikki oleellinen mitä johtamiseen tarvitaan, oli nyt kuultu...”

"Luennoitsija Ari oli huippuvalinta. Tai ei oikeastaan ollut ollenkaan fiilis että on luennolla vaan kuunteli hienoa tarinaa. Nyt sitten alkaa seikkailu oman pään sisälle, sillä siellähän se muutos tapahtuu. Kohtaan - kuuntelen - arvostan - luon hyvän fiiliksen. Niin simppeliä ja niin vaikeaa...”

Tarja Tervola ja Satu Soila

TOPIK Facebook TOPIK Twitter