Uutiskirjearkisto > Uutiskirje 1/2014

Pohjois-Suomen opettajain OPI-päivät Oulussa 31.1. - 1.2.2014

Olipa mukava tavata vanhoja ja uusia tuttuja Oulussa Pohjankartanon koulussa OPI-päivillä! TOPIK osallistui opettajain pohjoissuomalaiseen päätapahtumaan tammi–helmikuun vaihteessa. Ständillämme käyneitä kiinnosti opetusalan täydennyskoulutus laajalti. Muun muassa erityispedagogiikkaa kysyttiin, ja hyvinvointikoulutusta ja rehtorin työhön liittyvää osaamista kaivattiin. Kaikkea tätä TOPIKin tarjonnassa jo on, ja kerättyjen koulutustoiveiden mukaan järjestämme laadukasta koulutusta opetusalalle jatkossakin.

OPI-päivien ohjelma oli niin kiinnostava, ettei kaikkea innostavaa ehtinyt edes seuraamaan. Kirsti Lonka, Martti Hellström, Riikka Lindroos, Peda.net sattuivat sopivasti omaan ohjelmaamme. Suomen rehtorit ry:n puheenjohtaja Riikka Lindroos kokosi puheenvuorossaan Hyvä koulu kaikille sitä valtavan laajaa toimijakenttää, jossa koulun hyvinvointi punnitaan. Rehtorilla on sen kokonaisuuden hallinnassa merkittävä rooli.

Myös Martti Hellström kiinnitti huomiota koulun hyvinvointiin luotaamalla koulun kehitystä aina korpikoulujen alkuaskelilta 2010-luvulle. Kuinka jokainen oppilas voisi kokea koulun merkittäväksi? Kirsti Lonka omassa esityksessään tarjosi yhdeksi vastaukseksi toimintakulttuurin muuttamista tilaratkaisujenkin kautta tekniikkaa monipuolisesti hyödyntävään suuntaan. Hän tähdensi, etteivät uudet mallit elä vanhoissa rakenteissa. Maailma muuttuu, ja ajattelua pitää uudistaa. Tutkimusta oppimisesta on – nyt tarvitaan toimia.

Peda.net-verkostokin tarjoaa koulujen käyttöön yhden työkalun toimintakulttuurin muutoksen pyörteisiin. Hieno innovaatio on Peda.net-palvelun elinikäinen portfolio, jossa kansalaisen erilaiset tuotokset säilyvät digitaalisesti tallessa varhaiskasvatuksesta työelämään saakka.

Opettajainpäivillä OAJ esitteli myös toimintaansa ja informoi kuulijoita ajankohtaisista uutisista opetus- ja kasvatusalalla. OAJ kertoi pisteellään kiinnostuneille heidän toimestaan tehdystä laajasta työolobarometrista opettajille ja alan esimiehille, uudesta oppilashuoltolaista sekä uudistetusta koulurauhalainsäädännöstä.

Kattavaa tietoa muun muassa uudesta oppilashuoltolaista ja koulurauhalainsäädännöstä löydät OAJ: n jäsensivuilta:

• Opettajan ammatti: Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (Uutinen jäsensivuilla 17.1.2014)
  • Opettajan ammatti: Opettajan vastuut ja velvollisuudet à Kurinpitosäädökset ja voimankäyttö  (Uutinen jäsensivuilla 10.1.2014)

Sivut vaativat tunnuksen. OAJ -> Jäsensivuille
Kannattaa tutustua.

Lue myös juttu Yksinkertaista johtamista - arvostaen

OPI 2014

TOPIKin edustusta näyttelypöydän ääressä. Paula Airaksinen ja Satu Soila.

TOPIKin Ständillämme oli mahdollisuus esittää täydennyskoulutustoiveita, joita tulikin todella paljon. Kiitos niistä! Tulevassa koulutustarjonnassamme vastaamme moniin toiveisiin. Kannattaakin seurailla sivujamme. Kaikkien vastanneiden kesken arvoimme kolme palkintoa, jotka menivät Ritva Tapiolle Ouluun, Marja Suomelalle Raaheen ja Sirpa Ulville Kalajoelle. Onnea voittajille!

Paula Airaksinen ja Sirpa Kova